Winter 2014

TitelAuteurBeschrijving
Waarom joden en christenen gescheiden wegen zijn gegaanJona LenderingErgens rond het jaar 150 voor Christus ontving de joodse hogepriester Jonathan een brief van een voorname schriftgeleerde. De auteur waarschuwde hem op een vriendelijke doch dringende toon voor de invloed van slechte adviseurs.
Imperium Iran Deel 8 ”De preekstoel verving de troon”Daan NijssenRond het jaar 600 werd het Midden-Oosten gedomineerd door twee grootmachten: enerzijds het Byzantijnse Rijk, een christelijke grootmacht die de meer dan 1000 jaar oude culturele erfenis van de Grieken en Romeinen met zich mee droeg, anderzijds het Sasanidische Rijk, een zoroastrische grootmacht die eveneens in een ruim 1000 jaar oude imperiale traditie stond.
Kerkvader AugustinusMaarten MellegersWat is de relatie tussen religie en geschiedenis? Stel deze vraag aan een geschiedenisstudent en het waarschijnlijke antwoord is dat de godsdienstoorlogen een belangrijke rol in de geschiedenis hebben gespeeld, dit met betrekking tot de totstandkoming van staten en naties.
Een sterk (s)taaltje retoricaBerith van PeltHet geloof is voor talloze schrijvers een inspiratiebron geweest. Zo ook voor Jeremias de Decker, die in 1651 Goede Vrydag ofte Het Lijden onses Heeren Jesu Christi schreef. Jan Konst schreef een artikel over dit werk, waarin hij het movere in het werk van De Decker bespreekt.
Martin Niemöller en de kerk in Duitsland in WOIIMirjam Verschoof - Ageeth de GraafDs. Martin Niemöller was een belangrijke voorganger in de Bekennende Kirche in Duitsland ten tijde van de tweede wereldoorlog. Toen Hitler in Duitsland de macht kreeg, ging Niemöller eerst enthousiast in op zijn ideeën, om later te ontdekken waar de eigenlijke ideeën van deze man uit bestonden
De opkomst van economie als een raadgevende disciplineNathanael KorfkerDe opkomst van economie als een raadgevende discipline verklaard Religie is weg uit het publieke domein. Althans, in Nederland is de invloed van religie op besluitvorming en algemene menselijke moraal niet meer zo groot als dat de religieuze instituties zich dat zouden wensen. Dit wordt door onder andere Max Weber getypeerd als de ontmythologisering van de wereld: wonderbaarlijke zaken zijn niet meer zo wonderbaarlijk meer, omdat ze kunnen worden verklaard door wetenschap.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *