Afbeelding bij blog horrorvlucht door Zadok Samson

Horrorvlucht

Het was alom in het nieuws, geen wonder dus dat ik er pas veel later (via Facebook) van wist. Dankzij de zomerstorm hadden de passagiers van een vliegtuig van Transavia te maken met turbulentie, waardoor de landing niet zo soepel verliep. Tussen de passagiers heerste paniek, mensen dachten dat hun leven voorbij was. Geschreeuw, gehuil en, als ik de getuigenissen mag geloven, gekots.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een vliegtuig niet al te zachtzinnig landt en ja, dat kan spannend zijn. Ik heb de beelden gezien van deze landing, en die is in dit geval inderdaad heel erg spannend. Dat er even door je heen spookt dat dit wel eens je laatste landing zou kunnen wezen is goed voor te stellen. Waar het mij echter om gaat, is de nasleep van dit “incident”. Want hoewel het vliegtuig veilig de grond heeft bereikt, zijn twee passagiers niet tevreden over de afwikkeling. Ze kregen nauwelijks informatie, ze moesten na de landing zelf maar thuis zien te komen, en – God verhoede het – er was geen eten of drinken beschikbaar. Ze willen een klacht indienen.

Klachtencultuur

Ik kan begrijpen dat er enige frustratie heerst na zo’n landing. En toch kan ik het niet laten om deze geschrokken passagiers te plaatsen in de groeiende klachtencultuur in Nederland. Ik ben met 26 jaar misschien aan de jonge kant om dit te zeggen, toch heb ik het idee dat we tegenwoordig vaker klagen om zo als klant je gelijkt te kunnen halen. En er eventueel een bedragje uit kan halen voor de emotionele schade. Het maakt niet zo heel erg veel uit waar de klacht op slaat (het personeel kijkt je verkeerd aan, er was niks te doen voor de kinderen, het eten was te warm/koud…), zolang je je recht maar kunt halen. En wat het geld betreft, dat is niet eens waar het om draait, het is een principekwestie.

Ik vraag mij af hoe dat zou gaan, het indienen van de klacht. Schrijven de twee een brief of een mailtje? Gaan ze Transavia bellen? Misschien schakelen ze Radar wel in als Transavia niks van zich laat horen. Kunnen ze meteen op tv weer hun verhaal doen en de kijkers thuis waarschuwen: als de piloten van een vliegtuig van Transavia je tijdens een storm veilig op de grond weten te zetten, verwacht dan vooral niet dat er bussen klaarstaan om iedereen weer thuis te kunnen brengen.


Adverteren in CODEX Historiae

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *