Entertainment
CODEX Historiae, winter 2015
Uitgelicht
In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw beleefde de feministische beweging haar hoogtepunt: de tweede feministische golf. Hoog opgeleide vrouwen uit de middenklassen voelden zich gefrustreerd en nutteloos en richtten actiegroepen op dit streden voor de rechten van de vrouw. Hierbij kwam ook de reclame onder vuur te liggen. Reclame zou volgens de vrouwenbewegingen een conservatief maatschappijbeeld schetsen en de rolpatronen in stand houden.
Rianne van Laar deed voor haar scriptie onderzoek naar de invloed van de tweede feministische golf op de visuele representatie van de vrouw in reclame. De resultaten van haar onderzoek lees je in dit nummer.
En verder
Historisch
Imperium Iran Deel 11: De Mongoolse invasies
Het Amsterdamsch hoerdom
Interview: Wil je leraar worden dan?
Grand Tour
Actueel
Het Geheugen van de VU
Ons lieve heer op solder
Studentenzaken
Merlijnpagina